Tillbaka till Kolmården

För 8 år sedan när Iniö Ungdomsförening firade 100-års jubileum ordnades det en resa för ett gäng glada medlemmar till Kolmården. Det var en riktigt rolig resa till en riktigt fin djurpark. Jag har velat åka dit igen och förra onsdagen var det äntligen dags!
Jag hade bokat 2 nätter på Scandic Norrköping Nord för ett jättebra pris men 1 h innan båten till Sverige skulle gå så blev det lite kris här hemma. Då förstod jag att jag bokat ett rum utan luftkonditionering mitt i värsta värmeböljan. Ringde direkt till hotellet och dubbelkollade och i receptionen svarade de att ”det är mycket varmt på rummen” och det fanns inte luftkonditionering på något av rummen så det gick inte heller att bara välja ett annat rum. Så här blev det snabba beslut och som tur var hade Vildmarkshotellet vid Kolmården ett rum ledigt med luftkonditionering. Vi bokade det istället och hoppade i bilen och körde till båten.
Direkt när vi kom fram på kvällen for vi till Tropicariumet som finns precis utanför djurparken men som inte alls hör till Kolmården utan är en helt skild grej. Men efter att ha rest hela dagen så kändes det bra att M fick se lite djur. Inträdet kostade 120 Sek/vuxen och det stod att det skulle ta 1h att gå rundan, för oss tog det 20 minuter. En rolig grej var en liten stig på cirka 10 meter som gick igenom en liten djungel. Där märkte jag plötsligt att det var fullt med livslevande små apor som satt på kvistar runt omkring mig. Det var spännande då de var så nära utan nån glasvägg emellan. :S
Nästa dag bar det av till själva Kolmården och hotellet hade en helt egen ingång till parken precis vid bredvid, väldigt behändigt! Däremot fick jag ett ofrivilligt träningspass direkt på morgonen för den ca 400 m långa sträckan från ingången till själva parken är väldigt brant (har kanske inte den bästa konditionen just nu heller i och för sig). Vi styrde kosan direkt till Safari som var en linbana där man satt i burar och åkte runt och såg på olika djur som t.ex. lejon, giraffer, björnar, älgar. Det var en fin början på äventyret att i lugn och ro sitta och titta samtidigt som man lyssnade på en röst som berättade om djuren.IMG_9487_fotor
Sedan stod delfinariet på tur där vi fick se Delfinshowen Life. Och när vi kom fram var jag jätte glad att min sambo fixat platsbokning till showen för det var en enormt lång kö till delfinariet. Istället för att köa med en otålig M så kunde vi gå förbi hela kön genom en skild ingång och få jättebra sittplatser direkt. Så skönt!
Sedan gick vi i lugn takt till Bamses värld där vi åt Farmors köttbullar och träffade självaste Bamse och Vargen live. De håller som bäst på att bygga en ny Bamses värld som skall vara klar till nästa år och ingången, en enorm stubbe, var redan klar. Efter 4 timmar inne i parken var vi alla ganska möra i värmen och vi började traska mot hotellet. Då hittade vi en otroligt härlig sak: SlushOasen. Här sålde de dricka med finkrossad is i = Slush. För en gravid kvinna var detta ett litet ”hallelujamoment” i värmen! Så plötsligt var värmen inte så farlig när jag gick omkring med den underliga flaskan med iskall dryck med limesmak. Så vi strosade runt lite till och såg på apor, elefanter och noshörningar innan vi gick till Hotellet för att äta middag.
Här måste jag verkligen slå ett slag för hotellets restaurang. Det fanns inget ont att säga om varken förrätten, varmrätten eller efterrätten utan det var verkligen supergod mat. Som pricken över i:et serverar de dessutom sprite och coca-cola ur glasflaskor och sånt faller jag för. Utsikten var inte heller så tokig 🙂

Vi hade tänkt fara hem direkt på morgonen men vi bokade om båten för att hinna med Bamsesvärld en gång till. Så på fredag var vi till parken igen och hann också med att se på Björn visningen, vara i lantgården, köra barnbil och se på vargarna. Eftersom vi var där i juli-augusti skiftet då det är högsäsong så var det mycket besökare och dessutom var det väldigt varmt (även om vi hade lyckats pricka in de två av de svalare dagarna). Så nästa gång skall vi nog fara tidigare på säsongen för att ha lite mera luft mellan oss och andra besökare och lite färre grader i luften. Däremot är det verkligen en fin park och jag är glad att vi hade bokat två nätter på hotellet och var två dagar i parken så man inte behövde stressa hem eller skynda för att se allt på en dag, så det kommer vi göra nästa gång också. För en nästa gång är jag övertygad om att det blir. Hotellrummet vi hade var ok och hotellet har en enormt fin utsikt och bor man på hotellet skall man definitivt ta rum med havsutsikt, så det blir att ha lite bättre framförhållning nästa gång så man kan boka ett sådant. Summasumarum var det en lyckad resa fast den började lite kaos artat. Det enda jag borde hoppat över var att åka Bamses snurrande tefat. Vet inte riktigt vad som har hänt med mig för jag har kunnat åka Swinget på Borgbacken 9 gånger utan problem, men nu så klarar jag alltså inte av att åka i en kopp som är menad för de absolut yngsta barnen. Måste sett helt sjukt roligt ut när vi steg av den: Jag stapplande fram och helt grön i ansiktet med en superglad M som vill åka den igen. 😀
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )